Sim Racers AkademiBeygir Gücü, HP, Kw, Ps Nedir

Sim Racers Akademi

Moderatör: Moderatörler

Cevapla
Kullanıcı avatarı
Boundless
Forum Yöneticisi
Mesajlar: 1574
Kayıt: 16 Mar 2016, 17:56
Ad: Engin
Konum: istanbul
Has thanked: 631 time
Been thanked: 685 time
Yaş: 44
İletişim:

Beygir Gücü, HP, Kw, Ps Nedir

Mesaj gönderen Boundless »

Resim
Araçların motorlarının gücünün neden bir atın gücü (beygir gücü) ile ifade edildiğini merak ediyorsanız, cevap aşağıda.

Hikaye, soyadını çok sık duyduğunuz İskoçyalı bir bilim adamıyla başlıyor, James Watt. Buhar makinelerinin icadıyla birlikte, atların yaptığı işlerin bu makinelerce yapılmaya başlanması ile bu makinelerin güçleri atlarla kıyaslanmıştır.

Dünyada genel olarak kullanılan iki farklı ölçü sistemi bulunmaktadır. Bunlardan İngiliz (imperial) ölçü sistemine göre 1 atın 550 pound ağırlığında bir şeyi 1 saniyede 1 m kaldırabilmesi için gereken güce 1 beygir gücü denilmiştir.

Bunu bizim kullandığımız ölçü sistemine (metrik) göre ifade edersek, ağırlık 75kg olacaktır. Buna göre metrik sisteme göre bir beygir gücü 735,5 watt olmaktadır. (İmperial sistemde 745,7 watt)

Bazı araçların teknik verilerine baktığımızda PS birimini de görmekteyiz. Bu kısaltma Almanca, beygirgücü kelimesi olan Pferdestärke kısaltmasıdır. Aynı birim yerine bazen DIN birimi kullanılır ki, DIN Alman Norm Enstitüsü “Deutsches Institut für Normung”un kısaltmasıdır (bizim TSE’nin Almanya’daki muadili).


DIN tarafından güç, motorun tüm tamamlayıcı sistemleri* takılıyken, tekerleklere ulaşan motor gücüdür.
* Motor soğutma sistemi, egzoz, şarj gibi motoru yük oluşturacak ve motorun araç üzerinde çalışması için gerekli olan sistemler.

Daha çok yabancı tercümelerde gördüğümüz bir birim daha vardır, “Brake Horsepower, BHP”. BHP, motorun ürettiği gücün, motorun durdurulması için gereken güç ile ölçülmesi esasına dayanmaktadır. Yani bir motor 10 birim güc üretirken, onu durmak için 10 birim güce ihtiyacınız vardır.


BHP, motor ölçüm cihazına bağlıyken (dinomometre) DIN tarafından yapılanın tam tersine, yani aracın üstünde değilken ölçülür. Bu anlamda, makinenin ürettiği net gücü yani vites kutusu, diferansiyel vb. aktarma elamanlarında yaşanan kayıpları (sürtünme vs.) olmaksızın yapılan ölçümü ifade etmektedir.

Aradaki farkı anlamak adına, motorun ürettiği net güç ile lastiklere ulaşan güç arasında arada yaşanan kayıplar nedeniyle %30lara varan bir kayıp yaşanabilir.

SAE (Society of Automotive Engineers, kısaltması) ise BHP gibi motorun net gücünün ölçülmesi ile elde edilen gücü ifade etmektedir ve kurumun adından da anlaşılacağı üzere Amerikalılar tarafından sık kullanılır.

Bu nedenle Avrupa ve Amerika kıtalarında satılan araçların motor güçlerini kıyaslarken birimlerine dikkat etmek gerekmektedir.

Amerika kıtasında genelde araçların güçleri SAE olarak belirtilmekte, Avrupa kıtasında ise Hp, DIN, PS (DIN tarafından kullanılan birim) şeklindedir.

KW (kilowatt) şeklinde belirtiliyorsa, fazla bir sorun yoktur.Metrik ve imperial sistem arasındaki fark %1,3 civarındadır. (Imp 745,7w/Metrik 735,5w)

Tork ve Beygir arasındaki fark ise

Resim
Cevapla

“Sim Racers Akademi” sayfasına dön