Sim Racers AkademiYARARLI BİLGİLER

Sim Racers Akademi

Moderatör: Moderatörler

Cevapla
Kullanıcı avatarı
Boundless
Forum Yöneticisi
Mesajlar: 1574
Kayıt: 16 Mar 2016, 17:56
Ad: Engin
Konum: istanbul
Has thanked: 631 time
Been thanked: 685 time
Yaş: 44
İletişim:

YARARLI BİLGİLER

Mesaj gönderen Boundless »

Önden kayma (Understeer) nedir ?

Önden kayma (Understeer) ve Arkadan kayma (Oversteer) olarak 2 tip mevcuttur.
Aracın arka tekerlekleri zemine tutunmaya devam ederken ön tekerlekler kaymaya başlar. Kaymanın sonucu olarak direksiyon döndürülse bile araç viraj içine doğru dönmez veya az döner. Bu nedenle de düz gitme eğiliminde olur. Sonuçta araç sürücünün istediği ölçüde dönmez ve kontrol sağlanamaz ise yolun dışına çıkar. Önden kopma'yı kontrol etmek arkadan kopma'ya göre daha zordur ve dolaysıyla önden kopma hem daha can sıkıcı hem de daha tehlikelidir.

understeer'e karsi bir pilot ancak frene basarak meydan okuyabilir ki bu da zaman kaybi demektir.

Arkadan kayma (Oversteer) nedir?

Aracın ön tekerlekleri zemine tutunmaya devam ederken arka tekerlekler kaymaya başlar. Kaymanın sonucu olarak aracın ön kısmı virajın içerisine doğru keskin bir şekilde yönlenir. Bu nedenle araç virajın içinde savrulma tehlikesi yaşar. Sonuç olarak araç sürücünün istediğinden daha fazla döner ve kontrol sağlanamaz ise yol dışına veya duvara çarpılır. Kontrollü bir şekilde yapılabilen arkadan kayma işlemine "Drift" ismi verilmiştir.
Araçlarda kaymanın esas nedeni ağırlık dengesinin bozulmasından kaynaklanır. Çekiş sistemine bakılmaksızın viraj dönüşlerinde gerek ön gerekse de arka tekerlekler baskı altındadır. Arkadan kayma ise temel olarak dönüş yapıldığı sırada aracın arka tekerleklerinin çekişi kaybetmesinden kaynaklanır. Bu durum;

*Viraja girildiği zaman fren yapılırsa aracın önüne doğru ağırlık transferi olur ve bu transfer sonucu arka tekerleklerin yere olan temasında azalma meydana gelir. Bu azalma sonucu olarak genellikle çekişin arkada olduğu araçlarda, yol ile temasın azalması nedeniyle güç zemine düzgün şekilde aktarılamaz. Ön tekerlekler de virajda bir tarafa dönük olduğundan dolayı aracın arkası dönüş yönünün tersine doğru savrulmaya başlar.
*Viraja girildiği zaman ise tüm tekerlekler baskı altındadır. Bu baskıya birde fazla verilen gaz nedeniyle ekstra güç eklenirse özellikle çekişin arkada olduğu modellerde lastikler kaldırabileceğinden daha fazla yüke maruz gelir ve patinaj başlar. Patinajın etkisi ile yola olan tutunma azalır ve aracın arkası direksiyon yönünün tersine hareket etmeye başlar ve savrulur.

Peki herhangi bir sekilde otomobilde oversteer/understeer varsa ve bu durum kanatlardan
kaynaklanmiyorsa ne yapilabilir?
Önce lastik basinçlari ve kamber açilari kontrol edilir. Kamber kabaca tekerlegin egim açisidir.
Eger bunlarda bir sorun yoksa ön ve arka kanatla oynayip daha fazla ya da daha az downforce
üreterek bu durumun önüne geçilebilir.

Resim
Kullanıcı avatarı
sensei
Mesajlar: 400
Kayıt: 24 Ağu 2016, 10:48
Ad: Ertekin Dal
Konum: Bursa
Has thanked: 319 time
Been thanked: 234 time
Yaş: 54
Ertekin Dal’s avatar
Loading…

Re: YARARLI BİLGİLER

Mesaj gönderen sensei »

Lastiklerin sadece kamber açısı viraj kabiliyeti için yeterli değildir.Ön ve arka kanatlar ile birlikte, süspansiyon geometrisi ele alınırken kamber açısına bağlı olarak, viraj demirleri (ARB) ve amortisör sertlikleri de gözden geçirilmelidir.Yani aracın karoserinin sağa ve sola yatma durumları ile ayrıca çekiş dingiline bağlı olarak dingil esnekliği dikkat edilmesi gereken konulardır.
Mesela yarışlarda önden çeker araçların, viraj alırken viraj içinde kalan arka lastiği havaya kalkerken, arkadan çekişli araçlarda viraj içindeki ön lastiğin havaya kalkması bu konuya örnektir.
Resim
Kullanıcı avatarı
Boundless
Forum Yöneticisi
Mesajlar: 1574
Kayıt: 16 Mar 2016, 17:56
Ad: Engin
Konum: istanbul
Has thanked: 631 time
Been thanked: 685 time
Yaş: 44
İletişim:

Re: YARARLI BİLGİLER

Mesaj gönderen Boundless »

sensei yazdı:Lastiklerin sadece kamber açısı viraj kabiliyeti için yeterli değildir.Ön ve arka kanatlar ile birlikte, süspansiyon geometrisi ele alınırken kamber açısına bağlı olarak, viraj demirleri (ARB) ve amortisör sertlikleri de gözden geçirilmelidir.Yani aracın karoserinin sağa ve sola yatma durumları ile ayrıca çekiş dingiline bağlı olarak dingil esnekliği dikkat edilmesi gereken konulardır.
Mesela yarışlarda önden çeker araçların, viraj alırken viraj içinde kalan arka lastiği havaya kalkerken, arkadan çekişli araçlarda viraj içindeki ön lastiğin havaya kalkması bu konuya örnektir.


Bilgilendirme için Teşekkürler. Süspansiyon sertlikleri haraket aralığı viraj çubukları rebound, bump, kanat, amortisörler bir çok ayar beraber kullanılarak optimum bir yol tutuşu elde edilir tabiki. Ama bu ayarların ve özelliklerin hepsi her arabada olmadığından yanlızca genel yönleriyle yazıyorum.

Başlangıç seviyesi ufak bilgilendirmeler fazla kafa karıştırmadan ufak ufak dozu arttırarak ilerliyecez :)
Kullanıcı avatarı
antking
Mesajlar: 1245
Kayıt: 11 Mar 2016, 23:59
Ad: Efe Can
Has thanked: 259 time
Been thanked: 354 time

Re: YARARLI BİLGİLER

Mesaj gönderen antking »

Güzel başlık olmuş sağol Engin. Ertekin'de hızlı bir giriş yapmış :D
Kullanıcı avatarı
Boundless
Forum Yöneticisi
Mesajlar: 1574
Kayıt: 16 Mar 2016, 17:56
Ad: Engin
Konum: istanbul
Has thanked: 631 time
Been thanked: 685 time
Yaş: 44
İletişim:

Re: YARARLI BİLGİLER

Mesaj gönderen Boundless »

APEX NEDİR ?

Apex, birçok kişi tarafından bilinçli veya bilinçsiz bir şekilde konuşulur ve uygulanır ancak hızlı sürüş için oldukça önemli bir kelimedir. Bu nedenle çok iyi kavranması gereken sürüş terimlerinden birisidir. Daha önce sürüş ile ilgili olarak understeer (önden kayma) ve oversteer (arkadan kayma) konularını anlatmaya çalışmıştık. Şimdi ise bu konular ile birlikte değerlendirilebilecek Apex ve yarış çizgisi kavramları üzerinde duracağız.

Apex temel olarak virajın içerisine en yakın olunan noktadır. Virajın dışından virajın içine en uzakta olan nokta işaret edilirse bunun geometrideki apex kavramına benzer bir şekilde olduğu görülebilir. Sonuç olarak Apex noktası genellikle dönüşün geometrik merkezidir ancak bu bazı durumlarda değişebilmektedir.

Temel olarak sürüş sırasında tur zamanını en aza indirmek için izlenmesi gerek rotadır. Bu rotayı en iyi şekilde gerçekleştirebilmek için virajda bulunan apex noktalarının en iyi şekilde yakalanması gerekir. En hızlı yarış rotası temel olarak en az direksiyon hareketi ile en uzun süre düz tutulabilen gidiştir. Çok ani ve sert direksiyon hareketleri zaman kaybettirir. Ayrıca her virajın ve aracın kendine özgü bir karakteristiği vardır. Bu nedenle bu rota araca ve viraja göre farklılık gösterebilir.

Yarış çizgisi üzerinde bulunan apex noktalarını yakalamak basit bir bilgisayar oyunu oynarken puanları yakalamak gibidir. Yoldaki bu noktalar ne kadar iyi bir şekilde yakalanırsa sürüş mükemmelleşir ve tur süresi kısalır. Önemli olan hızla birlikte aceleci olmak değil bu şekilde ideal noktaları yakalamaktır. Bu nedenle hız ve hassasiyet önemlidir.

Günümüzde viraj içerisinde 2 farklı sürüş tipi için 2 farklı Apex noktası tanımlanmıştır.

1) Geometrik Apex ve Klasik Yarış Çizgisi
Bu tip sürüşte amaç hızın muhafaza edilerek viraj dönüş şiddetinin yumuşatılmasıdır. Mümkün olan en dış kısmından virajın iç kısmına girilir ve tam orta noktada olduğu varsayılan apex noktası yakalanarak girişe simetrik bir şekilde bu sefer viraj dışında mümkün olan en dış kısma doğru çıkılır. Yapılan tüm direksiyon hareketleri mümkün olan en az hareketle gerçekleştirilmelidir.
Faydaları
Oversteer - Arkadan kayma ihtimalini azaltır
Understeer - Önden kayma ihtimalini azaltır
Yakıt tüketimine olumlu yönde faydası vardır
Lastiklerin ömrünü uzatır
Özellikle düşük güce sahip araçlarda maksimum tutunma sağlar
En hızlı tur için zaman kaybına neden olur.

2)Geç Apex ve Modern Yarış Çizgisi (ideal race line)
Bu tip sürüşün en büyük farkı viraj içerisine doğru dönüşün geç yapılması ve apex noktasının geometrik merkezden bir miktar kaymasıdır. Bu şekil, daha geç frenleme ve viraj içerisine bir miktar yavaş girilmesine neden olsa da virajdan çıkış daha hızlı bir şekilde gerçekleştiği için en hızlı tur zamanları için daha avantajlıdır.
Faydaları
Geç frenlemeye olanak sağlar
Yarışlarda viraja girerken sollamaya olanak sağlar
Yüksek güçlü araçlarda dönüşlerde zaman kazanılmasını sağlar
Viraj çıkışında gücün erken kullanılmasına ve zaman kazanılmasına olanak sağlar
Lastikleri zorlar
(Bu önemli) Düşük güçlü araçlarda zaman kaybına neden olur

Resim
Kullanıcı avatarı
Boundless
Forum Yöneticisi
Mesajlar: 1574
Kayıt: 16 Mar 2016, 17:56
Ad: Engin
Konum: istanbul
Has thanked: 631 time
Been thanked: 685 time
Yaş: 44
İletişim:

Re: YARARLI BİLGİLER

Mesaj gönderen Boundless »

1. Bazı yarışların startları sonucu belirleyebilir . Ama her zaman hızlı bir çıkış avantaj olmayabilir . Bir çok kaza start ve ilk viraj arasında olur . Çünkü trafik çok kalabalık ve arabalar birbirlerine çok yakındır . Yarıştan önce arabanızın limitlerini bilmek ve startta ne yapıcağınıza karar vermek çok önemlidir .
2. Süratinizi kademeli çoğaltarak arttırın.
3. Dönüşlerde, frenleme için ve apeks noktası olarak kullanmak için referans noktalarınız olsun.
4. Görüş açınız daima en ileride olsun.
5. Çıkışlarda kırmızı motor devir göstergesi hattını %60-80 oranında kullanacak şekilde gaz verin
6. Yeni bir pisti öğrenirken yavaş gidin. Önce akışı kavrayın
7. Bölümler halinde frenleme yapınız; ilk olarak %10(şasenin yerleşmesi için), sonra %75(sert frenleme), sonra %15(apekse doğru düzenli gevşetme)
Kullanıcı avatarı
Boundless
Forum Yöneticisi
Mesajlar: 1574
Kayıt: 16 Mar 2016, 17:56
Ad: Engin
Konum: istanbul
Has thanked: 631 time
Been thanked: 685 time
Yaş: 44
İletişim:

Re: YARARLI BİLGİLER

Mesaj gönderen Boundless »

Temel Yarış Psikolojisi

1.Yarışta öne geçebilmek için önceden bunu planlamış, tüm stratejinizi seçmiş ve tüm olayı zihninizde netleştirmiş olmalısınız.
2.Yarış esnasında diğerlerinin değil tamamen kendi sürüşünüz üzerinde konsantre olmalısınız çünkü diğerlerinin sürüşü üzerinde herhangi bir kontrolünüz yoktur sadece kendi sürüşünüzü kontrol edebilirsiniz. Rakiplerinizin kimliklerine fazla takılmadan yarışın kendisine konsantre olmalısınız. Önemli olan sizin startla birlikte kendinizi nasıl hissettiğinizdir. Doğru şekilde yarışmasanız doğru sonuçlara ulaşamazsınız. Özetle sadece kendinize konsantre olun. Rakiplerinizin bir şampiyon yada size göre bir bir çaylak olması çok fark etmez. Neticede bu bir yarıştır. Zihninizi çok doldurmak sizi hedefinizden uzaklaştırabilir. Siz yarışa ve kendinize konsantre olarak en iyinizi yapabilirsiniz.
Kullanıcı avatarı
Boundless
Forum Yöneticisi
Mesajlar: 1574
Kayıt: 16 Mar 2016, 17:56
Ad: Engin
Konum: istanbul
Has thanked: 631 time
Been thanked: 685 time
Yaş: 44
İletişim:

Re: YARARLI BİLGİLER

Mesaj gönderen Boundless »

https://www.youtube.com/watch?v=xZ6i4INmISE&index=1&list=FLP-KhcKUU_TcjGUhZcUIr7w&t=26s

Altyazı seçeneğini açarsanız Türkçe altyazılı bir şekilde izleyebilirsiniz.
Yararlı bir video olmuş Mutlaka tamamına göz atın
Kullanıcı avatarı
Boundless
Forum Yöneticisi
Mesajlar: 1574
Kayıt: 16 Mar 2016, 17:56
Ad: Engin
Konum: istanbul
Has thanked: 631 time
Been thanked: 685 time
Yaş: 44
İletişim:

Re: YARARLI BİLGİLER

Mesaj gönderen Boundless »

Pist Bayrakları’nın Anlamları
Bayrak sinyalleri, Motor sporlarının önemli bir parçasını oluşturuyor. Yarış anında kişisel güvenliğiniz ve hız ne kadar önemli ise kurallar ve bayraklar da bir o kadar önemlidir. Bunuda yarışlarda kullanılan bayrakların anlamları sayesinde yarışçılara en hızlı ve en güvenli ortamı sağlamak için kullanılıyor.
Resim
Cevapla

“Sim Racers Akademi” sayfasına dön