Uzun zamandır birşeyler yazılmamış ama bende karalayayım birkaç cümle
2008'den beri no aids liglerde yarışırım. Zamanında her oyunu crackle oynayan biri olarak 2013 yılında iRacing'e girdim ve o gün bugündür de iRacing dışı bir oyuna çok zaman harcamadım. Fakat doların yükselişi ve iRacing'in fiyat politikasındaki değişikliklerle eski oyunlara dönmenin vakti geliyor. Madem simülasyon dünyasına dönmüş konu hepsinden bahsedelim.
rFactor, F1C'ı saymazsak benim ilk simülasyon deneyeyimim olmuştu. TurkiyeF1'de zamanında Snopy ile sürmeye başlamıştım. rFactor 2 ilk duyurulduğunda çok heyecanlandırmamıştı beni. O zamanlar benim için tek oyun herkesin birlikte toplandığı rFactor'den ibaretti. İlk çıktığında korsan versiyonunu indirmiş ve ilk buildlerden olduğundan hiç güzel bir hissiyat bırakmamıştı. 2013'de oyunu tekrar aldım ve bir süre sonra elden çıkardım. Araçlar buz gibi kayıyor ve benim emektar sistem zorlanıyordu
Dayanamıp en azından single takılırım diyerek 2 ay sonra tekrar aldım. Lastik fiziği, değişken hava, gece gündüz döngüsü ile Endurance yarışları için en düzgün platform olduğu su götürmez bir gerçek. ( Arcade e yakın Project CARS'ı saymazsak ). Ama başlarda bahsedilen rFactor'deki modları çevirmeyi geçtim düzgün mod, pistlerin sayısı rFactor'deki cennetten sonra yetersiz kalıyor.
Assetto Corsa, Netkar Pro gibi bir oyundan sonra sürüş açısından hayal kırıklığı benim açımdan. Netkar Pro'da araç çalıştırma bile tuş, mouse ile yapılıyordu. Direksiyon ayarları eziyetti, arayüz kötüydü ve en önemlisi yetersiz mod desteğiyle canlanamadan toprağa girdi. Kunos ; yağmur, eski bir araç ve GP2 aracı getirerek birşeyler yapmaya çalıştıysa da olmadı ve Assetto Corsa, Netkar Pro'daki hatalardan uzak bir şekilde doğdu. Daha geniş kitlelere yayılacak, aşırı zor olmayan, modlanabilen, lisanslı içeriklere sahip ve zamanın standartlarına uygun grafikler. İtalyan olduklarından Ferrari, Lamborghini, Maserati gibi markaları oyuna katıp PC platformuna lazer taramayı iRacing'den sonra getirip, bunu çok daha uygun fiyatlara sundular. Gün döngüsü, değişken hava olmaması ve lisanslı pistlerin az oluşu başlıca eksileri. Modlarla bu kapatılabilyor ama lazerli pistler gerçeğe en yakın olduklarından yerini tutmuyor.
RaceRoom, GTR3'ten vazgeçen Simbin'in iRacing'e benzer bir şekilde araç ve pistleri hatta liveryleri paralı sattığı bir platform olarak doğmuştu. Oyun dünyasında ilk yıllar zordur ve RaceRoom bu zor yılları yeni sahibi Sector 3 ile atlatmayı başardı. Simbin'den Sector 3'e geçtikten sonra DTM dışında bir yatırım yapılmayan, herşeyi bekleme moduna alan oyuna online sistem, WTCC, ADAC GT Masters gibi serileri eklediler. Diğer pistlerden farklı olarak lazerle taranan Nordscheliefe dikkat çekici bir gelişmeydi ama devamı gelmedi. WTCC, DTM, ADAC GT, Audi TT Cup'ın lisansı ellerinde bulunuyor. Yeni gelen güncelleme ile içeriğin hepsi indirimli olarak alınabiliyor. Fiyat olarak indirimler yakalansa dahi Assetto Corsa'dan pahalı. İndirimsiz halleryile yaklaşık olarak araçlar 3$, pistler 4-5$ civarında. iRacing, Assetto Corsa gibi bu oyunda da maalesef gün döngüsü ve değişken hava yer almıyor.
iRacing'e gelirsek çok büyük bir dünya. Pro serileri ve özel Endurance yarışlar dışında her 2 saatte ( birkaç seride saatte 1 ) yarışlar oluyor. Online sistem, detaylı taranmış araç ve pistler, rating sistemi gayet güzel şeyler. Ama bu yıl yapılan duyuruyla fiyatlara zam geldi ve geçen senelerde % 50 indirimle 49$'a alınan üyelik 82$'a fırladı. 270 TL'den fazla bir fiyat yapıyor. Parayı vermek isteyenler için gerçek hayata göre ucuz. Tabi üyelik almakla bitmiyor. Araçlar 11.95$, pistler 11.95 - 14.95$ arası. Fizik konusunda araçlar bazen çok saçma tepkiler verebiliyor. Kerbler bazen ıslak kadar kaygan oluyor. Bu seneki fizikler bana göre vasattı. Audi R8 GT3 ile Zolder gibi bol şikanlı bir pistte dahi en düşük kanat açısıyla sürülebilir olması yeterli bir örnek olsa gerek... Sezon içinde bir aracın öne çıkmaması için yapılan değişiklikler ters tepince her yer Mercedes dolmuştu. Daha sonra biraz daha dengeli olsa da bir lig gibi tek sezonda bir araçla yarışma kuralı olmadığından hangi pistte hangi araç iyiyse ona atlayarak yarışlar yapılması zevki baltalıyor. Sadece kokpit kamerasından sürülmesi gerçekçiliği arttırıyor gibi görünebilir fakat araç hasar aldığında bunu gösteren bir ekran olmadığından eziyete dönüşüyor. Yeni gelen pistlerde pist dışına ceza verme puanı azaldı. Ama Spa ve COTA gibi pistleri sürmek eziyet. En ufak kerb temasında x veriyor ve sadece 2 tur atılan saçma ötesi sıralama formatı sayesinde 2 turda da hata yaparsanız gridin en gerisine misafir oluyorsunuz. Lazerli pistler ve kurallı online yapısı haricinde diğer konularda ortalamalarda dolaşıyor. Hasar modellemesi ve lastik fiziğindeki dengesizlikler başta olmak üzere aşırı yüksek fiyatlar oyuncuları küstürüyor. Grafiklerine göre kötü denilebilecek optimizasyon, uzun yükleme süreleri ve eski grafik motoru nedeniyle 5 farklı araçtan fazla yarışılamayan GT3 kategorisi var. Araç taramada yavaşlar ve güncel araçlar genelde NASCAR serisinden ibaret. Forumdan birçok kişi üyelik yenilemeyeceğini söyledi. Belki inatları kırılır
Uzun bir yazı oldu ama özeti ; Hiçbir oyun kusursuz değil. Bazıları içeriği, bazıları sunduklarıyla öne çıkıyor ama hiçbiri kusursuz olamayıp oyuncuların istedikleri şeyleri veremiyor. Tüm bu olumlu, olumsuz özellikleri fiyatta uçmadan bir araya getirebilecek sim varsa beri gelsin, hemen alacağım