YARARLI BİLGİLER
Gönderilme zamanı: 15 Kas 2016, 14:26
Önden kayma (Understeer) nedir ?
Önden kayma (Understeer) ve Arkadan kayma (Oversteer) olarak 2 tip mevcuttur.
Aracın arka tekerlekleri zemine tutunmaya devam ederken ön tekerlekler kaymaya başlar. Kaymanın sonucu olarak direksiyon döndürülse bile araç viraj içine doğru dönmez veya az döner. Bu nedenle de düz gitme eğiliminde olur. Sonuçta araç sürücünün istediği ölçüde dönmez ve kontrol sağlanamaz ise yolun dışına çıkar. Önden kopma'yı kontrol etmek arkadan kopma'ya göre daha zordur ve dolaysıyla önden kopma hem daha can sıkıcı hem de daha tehlikelidir.
understeer'e karsi bir pilot ancak frene basarak meydan okuyabilir ki bu da zaman kaybi demektir.
Arkadan kayma (Oversteer) nedir?
Aracın ön tekerlekleri zemine tutunmaya devam ederken arka tekerlekler kaymaya başlar. Kaymanın sonucu olarak aracın ön kısmı virajın içerisine doğru keskin bir şekilde yönlenir. Bu nedenle araç virajın içinde savrulma tehlikesi yaşar. Sonuç olarak araç sürücünün istediğinden daha fazla döner ve kontrol sağlanamaz ise yol dışına veya duvara çarpılır. Kontrollü bir şekilde yapılabilen arkadan kayma işlemine "Drift" ismi verilmiştir.
Araçlarda kaymanın esas nedeni ağırlık dengesinin bozulmasından kaynaklanır. Çekiş sistemine bakılmaksızın viraj dönüşlerinde gerek ön gerekse de arka tekerlekler baskı altındadır. Arkadan kayma ise temel olarak dönüş yapıldığı sırada aracın arka tekerleklerinin çekişi kaybetmesinden kaynaklanır. Bu durum;
*Viraja girildiği zaman fren yapılırsa aracın önüne doğru ağırlık transferi olur ve bu transfer sonucu arka tekerleklerin yere olan temasında azalma meydana gelir. Bu azalma sonucu olarak genellikle çekişin arkada olduğu araçlarda, yol ile temasın azalması nedeniyle güç zemine düzgün şekilde aktarılamaz. Ön tekerlekler de virajda bir tarafa dönük olduğundan dolayı aracın arkası dönüş yönünün tersine doğru savrulmaya başlar.
*Viraja girildiği zaman ise tüm tekerlekler baskı altındadır. Bu baskıya birde fazla verilen gaz nedeniyle ekstra güç eklenirse özellikle çekişin arkada olduğu modellerde lastikler kaldırabileceğinden daha fazla yüke maruz gelir ve patinaj başlar. Patinajın etkisi ile yola olan tutunma azalır ve aracın arkası direksiyon yönünün tersine hareket etmeye başlar ve savrulur.
Peki herhangi bir sekilde otomobilde oversteer/understeer varsa ve bu durum kanatlardan
kaynaklanmiyorsa ne yapilabilir?
Önce lastik basinçlari ve kamber açilari kontrol edilir. Kamber kabaca tekerlegin egim açisidir.
Eger bunlarda bir sorun yoksa ön ve arka kanatla oynayip daha fazla ya da daha az downforce
üreterek bu durumun önüne geçilebilir.
Önden kayma (Understeer) ve Arkadan kayma (Oversteer) olarak 2 tip mevcuttur.
Aracın arka tekerlekleri zemine tutunmaya devam ederken ön tekerlekler kaymaya başlar. Kaymanın sonucu olarak direksiyon döndürülse bile araç viraj içine doğru dönmez veya az döner. Bu nedenle de düz gitme eğiliminde olur. Sonuçta araç sürücünün istediği ölçüde dönmez ve kontrol sağlanamaz ise yolun dışına çıkar. Önden kopma'yı kontrol etmek arkadan kopma'ya göre daha zordur ve dolaysıyla önden kopma hem daha can sıkıcı hem de daha tehlikelidir.
understeer'e karsi bir pilot ancak frene basarak meydan okuyabilir ki bu da zaman kaybi demektir.
Arkadan kayma (Oversteer) nedir?
Aracın ön tekerlekleri zemine tutunmaya devam ederken arka tekerlekler kaymaya başlar. Kaymanın sonucu olarak aracın ön kısmı virajın içerisine doğru keskin bir şekilde yönlenir. Bu nedenle araç virajın içinde savrulma tehlikesi yaşar. Sonuç olarak araç sürücünün istediğinden daha fazla döner ve kontrol sağlanamaz ise yol dışına veya duvara çarpılır. Kontrollü bir şekilde yapılabilen arkadan kayma işlemine "Drift" ismi verilmiştir.
Araçlarda kaymanın esas nedeni ağırlık dengesinin bozulmasından kaynaklanır. Çekiş sistemine bakılmaksızın viraj dönüşlerinde gerek ön gerekse de arka tekerlekler baskı altındadır. Arkadan kayma ise temel olarak dönüş yapıldığı sırada aracın arka tekerleklerinin çekişi kaybetmesinden kaynaklanır. Bu durum;
*Viraja girildiği zaman fren yapılırsa aracın önüne doğru ağırlık transferi olur ve bu transfer sonucu arka tekerleklerin yere olan temasında azalma meydana gelir. Bu azalma sonucu olarak genellikle çekişin arkada olduğu araçlarda, yol ile temasın azalması nedeniyle güç zemine düzgün şekilde aktarılamaz. Ön tekerlekler de virajda bir tarafa dönük olduğundan dolayı aracın arkası dönüş yönünün tersine doğru savrulmaya başlar.
*Viraja girildiği zaman ise tüm tekerlekler baskı altındadır. Bu baskıya birde fazla verilen gaz nedeniyle ekstra güç eklenirse özellikle çekişin arkada olduğu modellerde lastikler kaldırabileceğinden daha fazla yüke maruz gelir ve patinaj başlar. Patinajın etkisi ile yola olan tutunma azalır ve aracın arkası direksiyon yönünün tersine hareket etmeye başlar ve savrulur.
Peki herhangi bir sekilde otomobilde oversteer/understeer varsa ve bu durum kanatlardan
kaynaklanmiyorsa ne yapilabilir?
Önce lastik basinçlari ve kamber açilari kontrol edilir. Kamber kabaca tekerlegin egim açisidir.
Eger bunlarda bir sorun yoksa ön ve arka kanatla oynayip daha fazla ya da daha az downforce
üreterek bu durumun önüne geçilebilir.